Betalning & Villkor

💳 Så fungerar betalningen hos [Företagsnamn]

Vi gör det enkelt, tryggt och smidigt för dig att boka våra tjänster.

1️⃣ Boka tjänst
Välj tjänst och boka via hemsidan, telefon eller WhatsApp.

2️⃣ Betala tryggt via Klarna
Vi använder Klarna Checkout och kortbetalning.

  • Betala direkt

  • Betala senare

  • Dela upp betalningen

3️⃣ RUT-avdrag direkt på fakturan
Privatpersoner som har rätt till RUT får avdraget direkt när betalningen görs. Du betalar bara halva arbetskostnaden.

4️⃣ Bokningen bekräftas
Vi skickar bekräftelse när betalning mottagits och utför arbetet på överenskommen tid.

 Alla priser som anges på hemsidan är efter RUT-avdrag för privatpersoner med rätt till skattereduktion. Om RUT-avdrag inte kan beviljas faktureras mellanskillnaden till kunden.

 

 

 

 

 

 

 

Nedanstående villkor gäller för tjänster utförda av [Företagsnamn] (”Företaget”). Genom att boka och anlita våra tjänster godkänner du dessa villkor i sin helhet. Vänligen läs igenom villkoren noggrant och kontakta oss om du har några frågor.

Priser och betalningsvillkor

  • Priser: Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priset för en tjänst avser normalt arbete under normala förhållanden. Om uppdraget visar sig vara mer tidskrävande än väntat (t.ex. om ett utrymme är extra smutsigt), kan extra tid eller kostnad behöva tillkomma. I sådana fall informerar vi kunden under arbetets gång för godkännande. Om kunden inte godkänner den extra tiden/kostnaden (eller om vi inte har möjlighet att utöka tiden) utför vi endast det arbete som ryms inom det ursprungligen avtalade priset.

  • Betalningsalternativ: Betalning sker via de betalningsmetoder som erbjuds i kassan, exempelvis Klarna, betalkort eller annan överenskommen metod. Normalt ska betalning ske i förskott i samband med bokning av tjänsten. [Företagsnamn] förbehåller sig rätten att påbörja utförandet först efter mottagen betalning (eller bekräftelse om betalning via exempelvis Klarna).

  • Fakturering (om tillämpligt): Om Faktura används (enbart efter överenskommelse) ska betalning ske senast på fakturans förfallodatum. Vid sen betalning har [Företagsnamn] rätt att ta ut påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid utebliven betalning kan ärendet lämnas till inkasso och ytterligare kostnader kan tillkomma. [Företagsnamn] har även rätt att avbryta eller frysa framtida tjänster om betalning uteblir.

RUT-avdrag

För närvarande tillämpar [Företagsnamn] inte RUT-avdrag för våra tjänster (dvs. priserna är inte reducerade via skattereduktion). Kunden ansvarar därför för att betala hela beloppet för tjänsten. Vi följer gällande lagar och regler för RUT-avdrag, och om RUT-avdrag i framtiden skulle bli aktuellt informerar vi om detta vid bokning. Notera att om Skatteverket mot förmodan inte godkänner ett eventuellt framtida RUT-avdrag för utfört arbete, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden motsvarande belopp som skulle ha dragits av (kunden blir då betalningsskyldig för hela kostnaden inklusive det belopp som avsågs RUT-avdraget).

Avbokning och ångerrätt

  • Ångerrätt (distansavtal): Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) har du som konsument rätt att frånträda avtalet (ångra din bokning) inom fjorton (14) dagar från den dag avtalet ingicks. För att utnyttja ångerrätten bör du meddela oss (t.ex. via e-post) inom 14 dagar. Om du bokar en tjänst som ska påbörjas inom denna 14-dagarsperiod samtycker du dock till att tjänsten påbörjas innan ångerfristen löpt ut, och att ångerrätten därmed upphör när tjänsten fullgjorts. (Detta innebär att om vi redan har utfört hela tjänsten inom ångerfristen, kan du inte ångra köpet.)

  • Avbokningspolicy: Du kan avboka eller omboka en bokad tjänst utan kostnad fram till 48 timmar före den planerade starttiden. Avbokning eller större ändring som sker senare än 48 timmar innan uppdraget medför att [Företagsnamn] har rätt att debitera fullt pris för tjänsten (eventuellt via en restfaktura om du inte betalat i förskott). Detta beror på att det vid sen avbokning är svårt att boka in annat arbete på kort varsel. Ångerrätten enligt lag gäller naturligtvis inte för tjänster som redan har utförts i sin helhet.

  • Hur du avbokar: Avbokning ska ske genom att du kontaktar oss (via våra kontaktuppgifter nedan) och tydligt meddelar vilken bokning som avses. Vi bekräftar din avbokning via e-post eller telefon. Om du avbokar i enlighet med villkoren ovan (t.ex. i god tid före 48-timmarsgränsen) återbetalas givetvis eventuellt förskottsbetalat belopp till dig inom 14 dagar. Återbetalning sker via samma betalningssätt som användes vid betalningen, om inte annat överenskommits.

  • Inställd tjänst av oss: Skulle [Företagsnamn] behöva ställa in eller flytta fram en bokad tjänst (t.ex. p.g.a. sjukdom, olyckshändelse eller andra omständigheter utanför vår kontroll), meddelar vi dig så snart som möjligt. Du har då rätt att utan kostnad avboka tjänsten om den nya tiden inte passar, och få full återbetalning av eventuellt erlagt belopp.

Återbetalningspolicy

  • Återbetalning vid avbokning: Om du har betalat i förskott och avbokar en tjänst i enlighet med vår avbokningspolicy (se ovan), har du rätt till full återbetalning. Vi genomför återbetalningen så snart som möjligt, normalt inom 14 dagar från att vi bekräftat avbokningen, via samma betalningsmetod som du använde vid köpet.

  • Ingen återbetalning för utförda tjänster: När en tjänst redan har utförts i sin helhet kan ingen återbetalning ske för det utförda arbetet. Våra tjänster avser arbete som levereras vid överenskommen tid, och när arbetet är klart anses tjänsten levererad. Ångerrätten gäller inte för fullgjorda tjänster, och några “returer” är inte möjliga för utfört arbete.

  • Reklamationer (nöjd-kund-garanti): Skulle du mot förmodan vara missnöjd med resultatet av en utförd tjänst, vänligen meddela oss omgående. Vi erbjuder ingen formell pengarna-tillbaka-garanti, men vi åtar oss att rätta till eventuella brister om de påtalas inom 48 timmar efter att tjänsten är utförd. Det kan exempelvis innebära att vi kommer tillbaka och åtgärdar det du inte är nöjd med, utan extra kostnad. Efter 48 timmar från utfört arbete anses tjänsten godkänd av kunden och reklamationer kan då tyvärr inte längre beaktas, såvida inget annat följer av tvingande konsumentlagstiftning.

  • Fel hos oss: Om det skulle vara något fel på den tjänst vi levererat som beror på oss (t.ex. att vi missat en överenskommen arbetsuppgift), åtgärdar vi felet snarast möjligt utan extra kostnad för dig. Om felet inte rimligen kan åtgärdas kan prisavdrag eller återbetalning erbjudas i enlighet med gällande konsumentlag.

Ansvarsfriskrivning (Ansvar och begränsningar)

  • Begränsat ansvar för skador: [Företagsnamn] ansvarar endast för direkta skador som orsakats av vår personal genom vårdslöshet under utförandet av tjänsten. Vår ansvarsskyldighet är under alla omständigheter begränsad till högst det belopp som du betalat för den aktuella tjänsten. Vi ansvarar inte för indirekta skador eller följdförluster hos kunden, såsom förlorad inkomst, utebliven nytta av tjänsten eller andra ekonomiska följdskador.

  • Kundens ansvar: Kunden ansvarar för att vi får tillgång till arbetsplatsen på avtalad tid (t.ex. att ge oss nyckel eller att någon är hemma och öppnar) samt att arbetsmiljön är säker. Kunden bör informera oss om eventuella särskilt ömtåliga föremål, känsliga ytor eller risker i miljön innan vi påbörjar arbetet. [Företagsnamn] kan inte hållas ansvarigt för skada som uppstår till följd av bristande information från kunden om arbetsplatsens förhållanden, förutsatt att vi i övrigt inte agerat vårdslöst.

  • Försäkring och värdeföremål: [Företagsnamn] innehar för närvarande ingen utökad företagsförsäkring för kunders egendom. Vi rekommenderar att du som kund har en hemförsäkring som täcker eventuella skador eller olyckor som kan inträffa. Vi hanterar givetvis dina ägodelar med största omsorg, men ansvarar inte för normalt slitage eller skador som uppstår av orsaker utanför vår kontroll.

  • Force Majeure (omständigheter utanför vår kontroll): [Företagsnamn] är inte ansvarigt för förseningar, skador eller underlåtenhet att fullgöra våra åtaganden om detta beror på omständigheter utanför vår rimliga kontroll. Detta inkluderar – men är inte begränsat till – händelser som extrema väderförhållanden, naturkatastrofer, brand, olyckor, myndighetsåtgärder, krig, pandemier, trafikolyckor eller allvarlig sjukdom. Vid sådana omständigheter ska vi meddela kunden så snart som möjligt och göra vårt bästa för att genomföra tjänsten vid ett senare tillfälle. Ingen kompensation utgår för den förseningen som sådana force majeure-händelser orsakar.

  • Skador på kundens egendom: Om vår personal skulle orsaka skada på din egendom under utförandet av tjänsten, ska du informera oss omedelbart. Vi förbehåller oss rätten att i första hand undersöka och avhjälpa skadan om möjligt. Om skadan orsakats av vårdslöshet från vår sida och inte kan åtgärdas, ersätter vi dig rimligen för skadan (dock högst upp till tjänstens pris, se ovan).

  • Ingen ersättning för tredjepartsskador: [Företagsnamn] tar inget ansvar för skador eller förluster som drabbar tredje part, utöver vad som följer av tvingande lag.

Tillämplig lag och tvistlösning

Dessa villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Vi strävar alltid efter att lösa eventuella tvister direkt med kunden på ett smidigt och professionellt sätt. Om en tvist mot förmodan inte kan lösas genom dialog mellan oss, kan konsument vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för prövning. [Företagsnamn] följer ARNs rekommendationer i en tvist. Konsumenten har även rätt att få tvisten prövad av allmän domstol; vid sådan prövning ska domstolen i den ort där konsumenten har sin hemvist vara behörig enligt svensk lag.


Företagsinformation: [Företagsnamn], org. nr [XXXXXXXX-XXXX], är registrerat i Sverige med adress [Adress, Postnr Ort]. För frågor om dessa villkor eller våra tjänster, kontakta oss gärna på [e-postadress] eller [telefonnummer]. Vi tackar dig för att du valt oss och ser fram emot att hjälpa dig med dina servicebehov!